Jak otworzyć restaurację

Własna restauracja to realizacja pomysłu obarczonego dość dużym ryzykiem. Przede wszystkim należy mieć na uwadze, że jest to rodzaj interesu, w którym trzeba odznaczać się dużą wiedzą już na starcie. A więc odróżnia go to od zakładania przedszkola czy żłobka (tam musieliśmy wyłożyć głównie pieniądze, nie wymagano od nas umiejętności radzenia sobie z dziećmi).

Jak wobec tego otworzyć restaurację? Sukces w tej branży nie odnoszą ci, którzy mają wyczucie potrzeb własnych, ale ludzie, którzy doskonale umieją reagować na zapotrzebowanie innych. Nie można tutaj robić nic „pod siebie”, co stanowi często podstawowy błąd młodych restauratorów.

Na początek decydujemy o wyborze właściwego miejsca. Bardzo istotna poza lokalizacją jest świadomość, czym powinien odznaczać się sam lokal. Składać się na to będą: proporcja zaplecza do sali dla gości, przewidywana ilość miejsc, pojemność magazynu itp. Wielkość pomieszczeń ma istotne znaczenie dla jakości oferowanych usług. Szeroki zakres menu skłania do takiego zaprojektowania zaplecza, by mogło ono zapewnić stale świeże składniki (dzięki m.in. odpowiedniej liczbie lodówek, osobno chłodni itd.). tyczy się to zarówno dużych restauracji jak i małych barów kanapkowych. Przejdźmy do szczegółów odnośnie, jak otworzyć restaurację.

Jak założyć restaurację

Wiele kłopotu mogą sprawić sprawy formalne. Wszystko zaczyna się od uzyskania szeregu bardzo ważnych pozwoleń, wśród których znajdą się m.in.: pozwolenie na budowę – jeśli np. rozbudowujemy kawiarnię w restaurację, projekt budynku/lokalu, dokumenty BHP, PPOŻ, sanepidowskie i inne. Poza dostosowaniem lokalu czeka nas szereg innych formalności. W tym zakresie będą to umowy z dostawcami, umowy w sprawie pracy z personelem czy też umowa z ZAiKSem (nie do przejścia, jeśli chcemy legalnie puszczać muzykę w pomieszczeniu przeznaczonym dla wielu gości).

Zatrudnieniu odpowiedniej kadry powinniśmy poświęcić nieco więcej czasu. Nie zawsze jest bowiem tak, że ktoś o najwyższych kwalifikacjach i mnóstwie dyplomów będzie najlepszym kandydatem (za to na pewno najdroższym). Trzeba dobrać kucharza do menu. A menu to najprzyjemniejszy element w całym procesie zakładania restauracji. Wbrew pozorom ta kreatywność w jego doborze nie jest zadaniem łatwym. Nie wystarczy podać listy swoich ulubionych potraw. Trzeba uwzględnić to, co było napisane już wcześniej, żeby uwzględniać gusta odbiorców, a nie swoje (pamiętajmy: nic „pod siebie”!). Układając jadłospis, można skupić się na kuchni, której jeszcze nie ma w okolicy, a więc np. na kuchni z pewnego określonego kraju bądź wegetariańskiej. Trzeba tylko przy tym uważać, by nie szukać nisz na siłę. To, że czegoś w danym rejonie nie ma, nie znaczy, że koniecznie musi być tam pożądane. Przykład? A choćby Zakopane i tendencja tamtejsza do podawania głównie kwaśnicy, pstrąga z grilla czy żeberek. Gdyby się pokusić o zaprezentowanie na Krupówkach zupełnie odmiennego menu, może się okazać, że pomysł taki byłby nietrafiony. W końcu turyści przyjeżdżają do Zakopanego po te właśnie konkretne smaki. Nawet jeśli znalazłoby się drobne zapotrzebowanie na inne menu, to bardzo szybko restauratorowi by się to przestało opłacać przez zbyt wysokie zakopiańskie czynsze.

Do tajemnic, jak założyć restaurację, można dodać interesujący wystrój wnętrza. Oryginalnie, ale stonowanie lub ekstrawagancko. Klient poza niskimi cenami lubi też takie miejsca, w których dobrze się czuje. Czasem nawet bardziej od cen.

Biznes plan restauracji

A tak oto prezentuje się biznes plan restauracji:
Przedstawiony biznes plan powstał z myślą o małej, ale stawiającej sobie wymagające cele restauracji. Działania naszej inwestycji rozplanowujemy w czasie na kilka miesięcy. Podstawowym założeniem jest fakt, że posiadamy własny lokal. Przystosowanie budynku to około 2 miesięcy pracy, następny miesiąc to jego wyposażenie. Liczba pracowników, wliczając w to również księgową, będzie składać się z 16 osób.

Koszty związane z organizacją działalności:

  • Koszty adaptacji lokalu – 6,5 tys. zł
  • Wyposażenie – 41,5 tys. zł

Przewidywania finansowe:

  • Wynagrodzenia netto – 18,7 tys. zł
  • Opłaty i rachunki (w tym za energię elektryczną i inne media) – 1,6 tys. zł
  • Zakup towarów – 8,5 tys. zł
  • Koszty ogółem – 28,8 tys. zł

Przychody:

  • Działalność restauracyjna – 27 tys. zł
  • Organizacja imprez okolicznościowych – 12 tys. zł
  • Organizacja szkoleń – 5 tys. zł
  • Przychody ogółem – 44 tys. zł

Osiągnięty zysk to różnica pomiędzy przychodami ogółem a nakładami (44 tys. – 28,8 tys. zł = 15,2 tys. zł). Poza działalnością typowo gastronomiczną propozycją prorozwojową jest organizacja imprez okolicznościowych i obsługa innych imprez na zamówienie oraz płatne szkolenia związane z zawodem kucharza, barmana czy kelnerki. W taki sposób prowadząc biznes możemy spodziewać się po roku zysku na poziomie 149,6 tys. zł (pomniejszony o koszty związane z organizacją działalności).

W sytuacji braku lokalu trzeba jednak liczyć się z kosztami otwarcia w granicach nawet 500-650 tys. zł. Korzystnym rozwiązaniem może okazać się tutaj franczyza. Szacuje się, że w Polsce osoba rozważająca otwarcie lokalu opartego na zasadach franszyzy ma do dyspozycji około 100 sposobów na biznes. Wśród sieci dominują pizzerie, które wyrastają jak grzyby po deszczu. Podobnie jest z kuchnią arabską oraz tzw. sushi barami. Jednakże mimo natłoku oferty bardzo ciężko znaleźć w ofertach franczyz restauracje typu Premium. Najwięcej jest właśnie popularnych fast foodów.

Pytanie na śniadanie: Jak otworzyć restaurację

Tagi: , ,

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.




Michael Kors Outlet|Christian Louboutin Outlet|Red Bottom Shoes|Christian Louboutin replica|Red Bottom Shoes|Cheap Red Bottom Shoes|michael kors wallet|Replica Louboutin|Cheap Red Bottom Shoes|cheap jerseys|wholesale jerseys|wholesale NFL jerseys|cheap NFL jerseys|cheap NFL jerseys|cheap michael kors handbags|cheap michael kors bags|michael kors outlet|red bottom shoes|red bottoms|christian louboutin outlet|christian louboutin sale|christian louboutin replica|replica christian louboutin

 

Jak zdobyć nowych klientów i zwiększyć dochody w Twojej firmie?

     Profesjonalne Strony Internetowe

ZOBACZ OFERTĘ »