warsztat samochodowyChoć wg rankingu Banku Światowego Polska okazała się najmniej przyjaznym krajem dla rozwoju biznesu (mniej nawet niż Białoruś czy Namibia), a przez ostatnie 10 lat przepisy zmieniały się blisko 20 razy, inwestycje na rynku motoryzacyjnym jak najbardziej mają sens.

W 2009 roku wartość sprzedanych samochodów wyprodukowanych przez polskie fabryki motoryzacyjne stanowiła 9,7 proc. sprzedaży całego przemysłu w Polsce. To znacznie więcej niż w przypadku tak potężnych przemysłów jak hutniczy i chemiczny. A chodzi przecież o krytyczny także dla motoryzacji okres, w którym produkcja sektora spadła o 12 proc., wynosząc 83,2 mld zł.

Trzeba oczywiście zaznaczyć, że większość produkcji idzie na eksport. Samochody z gliwickiej fabryki Opla, poznańskiej Volkswagena i tyskiej Fiata trafiają przede wszystkim do Niemiec, Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii i Czech.

Drobni przedsiębiorcy intratnego szczęścia szukać mogą w samochodowym second-hand, czyli na rynku aut używanych. To głównie import takich pojazdów sprawił, że w 2008 roku na 1 tys. mieszkańców Polski przypadały 422 auta osobowe, w porównaniu z 383 rok wcześniej. Popularność aut z drugiej ręki to okazja dla sprzedawców, ale też przyczyna szybkiego starzenia się parku samochodowego.

jak zalozyc wlasny warsztat samochodowyHandel używanymi samochodami daje sposobność rozwoju dla różnych form przedsiębiorczości, gdyż pogarszający się stan techniczny starzejących się wozów to tylko szansa dla całego szeregu firm świadczących usługi motoryzacyjne.

Przede wszystkim dla warsztatów samochodowych. Inwestycja na tym rynku to dość duży wydatek. Trzeba się liczyć z tym, że w dzisiejszych czasach działanie prawie każdego auta opiera się na komputerowym procesorze, przez co naprawa samochodu staje się bardziej złożona. Organizacja warsztatu wymaga specjalistycznego sprzętu: podnośnika samochodowego, diagnoskopu, urządzenia do geometrii, mierników, narzędzi itp. Dokładna długość listy będzie zależeć od tego, jaki dokładnie zakres usług chcemy świadczyć. I tutaj trzeba się liczyć z wydatkami rzędu nawet 100 tys. zł. A wyposażenie warsztatu to przecież nie wszystko. Potrzebny jest wykwalifikowany personel.

Dodatkowym elementem przychodu zakładu może być wymiana części, przy której autoserwis staje się pośrednikiem, oszczędzając przy tym czas klienta (a także pieniądze, gdy nabędzie je z rabatem).
Perspektywy są duże, gdyż popyt na usługi serwisowe nie będzie malał, niezależnie od liczby sprzedanych nowych samochodów. Kierowcy bowiem stale będą szukać tańszych alternatyw dla stacji autoryzowanych.

Założenie warsztatu samochodowego:
(zestawienie ma charakter jedynie poglądowy)

KOSZTY INWESTYCJI

  • podnośnik samochodowy dwukolumnowy 3 tony: 7,5 tys. Zł
  • diagnoskop samochodowy: 4 tys. zł
  • urządzenie do geometrii kół: 40 tys. zł
  • wózek narzędziowy z wyposażeniem: 3,5 tys. zł
  • komplet mierników: 500 zł

Razem: 55,5 tys.

KOSZTY MIESIĘCZNE

  • pracownicy: 3 x 3,5 tys. zł = 10,5 tys. zł
  • telefon: 200 zł
  • dzierżawa pomieszczenia: 2 tys. zł

Razem: 12,7 tys. zł

SPODZIEWANE PRZYCHODY

30 tys. zł minus 12,7 tys. zł

DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM

17,3 tys. zł

zobacz również zakład wulkanizacyjny