Franczyza McDonaldPrzez żołądek do serca – mawiały nasze babki i prababki. I coś w tym naprawdę jest. Na świecie są dwie branże, które istnieć będą zawsze: funeralna (związana z pochówkiem zmarłych i organizacją pogrzebów) oraz gastronomiczna. I choć popularny serial „Sześć stóp pod ziemią” pokazywał tajniki tej pierwszej, to dzięki wielu programom poświęconym gotowaniu w naszym kraju na znaczeniu zyskała druga z branż. Ś.p. Maciej Kuroń, a potem Robert Makłowicz i Magda Gessler pokazywali, jak zjeść dobrze i że to, co jemy, ma naprawdę kolosalne znaczenie nie tylko dla zdrowia, ale i dla naszego samopoczucia. O elitarności jedzenia świadczą kolejne programy: „Top Chef” czy „MasterChef” oraz inne im wtórujące. Dlatego rozpoczynając własny biznes, warto wziąć pod uwagę gastronomię jako cel naszej działalności.

McDonald’s Franczyza

Najprostszym sposobem na wejście w branżę jest franczyza. I tu pojawia się bardzo znaczący i pokrzepiający dla branży gastronomicznej fakt, iż spośród wszystkich sieci franczyzowych w Polsce najwięcej stanowią te związane z przyrządzaniem posiłków. Największe udziały w rynku mają fast foody oraz jak to się ostatnio modnie mówi: lokale typu „casual dininig”. Są to w ogólnym rozumieniu miejsca, w których można zjeść posiłek w luźnej atmosferze. Nie są to więc ekstrawaganckie restauracje ani też podrzędne bary. Bardzo często są one samoobsługowe.

McDonald Franczyza

mcdonald franczyzaMcDonald’s od wielu lat jest na 1. miejscu pod względem zarówno rozpoznawalności marki, jak i ilości lokali działających we franczyzie. Ogółem wszystkich marek gastronomicznych udzielających franczyzy jest w Polsce ok. 140. Zaś ilość lokali McDonald’s wynosi 310 obiektów z 16 tys. pracowników. Blisko 53 proc. wszystkich restauracji sieci prowadzonych jest przez franczyzobiorców.

Historia firmy zaczęła się w 1940 roku za sprawą braci Richarda i Maurice’a McDonaldów. W 1953 roku po raz pierwszy udzielono franczyzy, a 2 lata później niejaki Ray Kroc stworzył prawną formę dla systemu franczyzowego, zwanego od tej pory McDonald’s Systems, Inc. Od lat 60-tych funkcjonuje nazwa McDonald’s Corporation i jako spółka akcyjna firma notowana jest na amerykańskiej giełdzie NYSE. W 2007 roku McDonald’s posiadał 31 tys. barów w 119 krajach. Przychody spółki wyniosły wtedy 22,8 mld dolarów, a zyski netto 3,9 mld dolarów. Do McDonald’s należą także inne marki gastronomiczne: Aroma Café, Boston Market i Donatos Pizza. Głównymi produktami sprzedawanymi w poszczególnych lokalach są hamburgery, McWrapy, kanapki z kurczakiem, wieprzowiną i rybą, frytki, napoje Coca-Cola, lody i shake’i mleczne.

Polski McDonald’s pojawił się po raz pierwszy w 1992 roku w Warszawie u zbiegu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej. W ciągu zaledwie kilkunastu godzin z usług restauracji skorzystało kilkadziesiąt tysięcy gości. To początkowe zainteresowanie nowością, która przybyła do nas z Zachodu, trwa do dziś dzięki szybkim przekąskom, idealnie wkomponowującym się w rytm życia współczesnych ludzi.

McDonalds Franczyza

McDonald’s stale poszerza asortyment, zwiększając możliwości wyboru o sałatki, desery itp. Ciekawostką jest fakt, że była to jedna z pierwszych firm gastronomicznych stosujących wraz ze swoimi dostawcami system kontroli jakości zgodny z HACCP. Firma wdrożyła również własną wewnętrzną procedurę MAAP (McDonald’s Agriculture Assurance Program).

McDonalds franczyzaChoć firma budzi wiele kontrowersji i ma tak samo zagorzałych przeciwników, jak i fanów, to jest znana z działań CSR, które ocieplają jej wizerunek. Ronald McDonald to maskotka przedstawiająca klauna i zarazem patron Fundacji Ronalda McDonalda. Polski oddział firmy powołał fundację w 2002 roku w celu niesienia pomocy dzieciom, zwłaszcza w zakresie profilaktyki raka. Organizowane są szkolenia dla lekarzy pierwszego kontaktu z zakresu wczesnej diagnostyki nowotworowej u dzieci czy program badań przesiewowych prowadzony w specjalnie do tego przystosowanym ambulansie należącym do fundacji. Bardzo istotne jest to, że franczyzobiorcy mogą aktywnie uczestniczyć w tych działaniach, zasiadając w radzie Fundacji Ronalda McDonalda.

McDonald’s franczyza na pewno nie jest dla wszystkich. Jako że firma starannie dobiera partnerów biznesowych, początkującym będzie trudno wejść w układ, nawet pomimo posiadania dużego kapitału własnego. Natomiast ci, którzy mają już za sobą doświadczenie w gastronomii i w zarządzaniu zespołem, mogą ubiegać się o zakup licencji. Niestety, w przeciwieństwie do innych sieci wymagany kapitał jest dość spory. Kandydat powinien bowiem posiadać min. 1.200.000 złotych środków własnych. Sama franczyza to opłaty w wysokości 45 tys. dolarów za wstępną opłatę licencyjną i 15 tys. dolarów za kaucję gwarancyjną (nie jest ona oprocentowana i podlega zwrotowi po zakończeniu umowy). Wyposażenie lokalu to koszty rzędu 2.300.000 – 3.800.000 zł. Zaopatrzenie restauracji w produkty, opakowania, środki czystości itp. to ok. 50 tys. zł.

Oprócz opłaty wstępnej co miesiąc naliczana jest właściwa opłata licencyjna wynosząca 5 proc. wartości sprzedaży całkowitej. Podobnie opłata marketingowa pochłania 4,4 proc. sprzedaży całkowitej i przeznaczana jest na cele marketingowe firmy.
Środki na założenie restauracji mogą pochodzić wyłącznie:

  • ze środków własnych (40 proc.)
  • z kredytu bankowego (60 proc.)

Mimo dość dużych obostrzeń, które sprowadzają się do posiadania dużego kapitału finansowego oraz doświadczenia w zarządzaniu personelem i prowadzeniu restauracji, warto inwestować we współpracę z McDonald’s. Statystyki jasno pokazują, że jest to najchętniej odwiedzany lokal w Polsce, posiadający dużą renomę a przez to też najchętniej wybierany przez osoby chcące działać we franczyzie.

Ocena Da McDonald

  • Koszt inwestycji: 2/5 – minimum 1,2 mln PLN
  • Koszt franczyzy: 3/5 – wysoki, ponad 135 tyś PLN
  • Planowane przychody: 4/5 – 8 – 60 tyś PLN, w zależy od wielkości i miejsca lokalu
  • Rozpoznawalność marki, a konkurencja: 5/5 -duża konkurencja w centrum miast, warto pomyśleć o zajazdach przy głownych trasach, statystyki pokazują że jest to najchętniej odwiedzany lokal w Polsce
  • Warunki współpracy: 5/5 – darmowe szkolenia i kampanie reklamowe na całą polskę