Sphinx franczyzaBranża gastronomiczna przeżywa w ostatnim czasie istne oblężenie pasjonatów, osób, które chcą wejść w ten biznes. To duże zaskoczenie dla analityków rynku, tym bardziej, że bycie kucharzem jeszcze parę lat temu nie było wcale modne. No, może tylko dla garstki absolwentów szkół gastronomiczno-hotelarskich lub prawdziwych miłośników gotowania. Od niedawna jednak można zaobserwować na rynku pewien wręcz trend, który każe przypuszczać, że w najbliższych latach coraz więcej ludzi będzie podejmować kroki biznesowe (nierzadko będą to ich pierwsze kroki) w dziedzinie kulinariów. Na dowód tego, że ta – można chyba śmiało już teraz rzec – moda z zachodu, przekuwa się na pieniądze przytoczmy przykład laureata programu „Top Chef”, Martina Gimenez Castro, który wygrał 100 tys. zł, zapowiadając przed ponad 2 mln publicznością zgromadzoną przed telewizorami, że wygraną przeznaczy na rozkręcenie własnej restauracji.

Sfinks franczyza

Sfinks franczyzaJednym z rozwiązań dla tych, którzy boją się ryzyka i rzucania od razu na głęboką wodę, jest postawienie na franczyzę. Polega ona na udzieleniu w różny sposób rozumianego wsparcia w działalność gospodarczą. Na ogół jest to kompleks działań, dzięki którym franczyzobiorca jest w stanie poprowadzić biznes samodzielnie. A więc będą to wszelkiego rodzaju szkolenia, dostawy, lista kontrahentów i, co najważniejsze, marka, a wraz z nią – zwolnienie z konieczności zdobycia rynku i szeroko zakrojonych działań marketingowych (promocję i PR stosuje się ewentualnie lokalnie, ale na ogół też można liczyć na pomoc ze strony franczyzodawcy). Jedną z firm oferujących w Polsce franczyzę jest Sfinks Polska S.A. (właściciel Sphinx’a, Wook’a i Chłopskiego Jadła). Największą wśród nich popularnością cieszy się niezmiennie Sphinx, zawierający w swoim menu dania kuchni orientalnej i międzynarodowej, ze sztandarową potrawą o nazwie Shoarma ® (gyros z frytkami, ryżem lub kaszą z bukietem surówek, bułką i 3 sosami) na czele. Lokale wyróżnia wystrój z lampami z oryginalnych tykw oraz bardzo miła obsługa kelnerska. Sieć znajduje się również w ścisłej polskiej czołówce, tuż za McDonald’s (1. miejsce pod względem ilości lokali franczyzowych w naszym kraju), Fornetti (sieć piekarni), Da Grasso i Telepizzą. Dlatego też Sphinx franczyza może być znakomitym rozwiązaniem dla początkującego przedsiębiorcy inwestującego w HoReCa (oznaczenie rynku gastronomiczno-restauracyjnego).

Franczyza Sphinx

Na wstępie warto podkreślić, że restauracje Sphinx należą do tzw. typu „casual dining”. Są to lokale doskonałe na szybki lunch, spotkanie towarzyskie czy obiad/ kolację w gronie rodzinnym. W ten nurt wpisują się także m.in. pizzerie i wiele popularnych barów szybkiej obsługi. Dlaczego to takie istotne?

franczyza SphinxOtóż tempo życia, ciągłe siedzenie w pracy, ogólne zabieganie w natłoku codziennych spraw sprawiają, że to właśnie takie lokale są najbardziej przydatne na gastronomicznym rynku i to one będą w najbliższej przyszłości dyktować warunki.

Wybór Sphinx’a na swojego franczyzodawcę ma też uzasadnienie w osobie prezesa spółki, Sylwestra Cacka – z majątkiem szacowanym na 335 mln zł, zapewniającym 72. miejsce wśród najbogatszych Polaków według rankingu „Forbes’a”. Przed Cackiem sieć przeżywała kryzys, przynosząc milionowe straty (dotyczyło to zarówno Sphinx’a, jak i Chłopskiego Jadła), ale pod wodzą nowego prezesa obie restauracje wychodzą na prostą. Milioner przejął firmy w momencie, kiedy były już zadłużone, będąc w pełni świadom, że wyprowadzenie ich z kryzysu to wyzwanie ekonomiczne i wizerunkowe. Ale udało się.

Przyszły rok to kolejne zmiany dla Sphinx’a. Jedną z recept na sukces jest obniżenie progów franczyzowych z 500-650 tys. zł do 300-450 tys. zł. Dzięki nowemu, bardziej liberalnemu modelowi franczyzy, Sphinx będzie mógł dotrzeć do każdego miasta o liczbie mieszkańców na poziomie już od 50-60 tys. Obecnie tylko 16% lokali należy bezpośrednio do Sfinks Polska S.A., reszta to lokale franczyzowe, przy czym 30% prowadzonych jest w systemie operatorskim.

franczyza Sphinx warunki

Franczyza Sphinx niesie ze sobą wiele korzyści typowych dla wszystkich rodzajów franczyz. Wsparcie spółki-matki, w tym wypadku Sfinks Polska S.A., polega na przekazaniu wszelkich standardów związanych z lokalem (wystrój – m.in. charakterystyczne tykwy i lampiony, adaptacja lokalu, spełnienie norm sanitarnych i przeciwpożarowych), pełnego know-how i standardów operacyjnych w zakresie prowadzenia i zarządzania biznesem restauracyjnym, pakiecie szkoleń oraz bieżącym wsparciu restauratora w prowadzeniu działalności (marketing i reklama, działania pro-sprzedażowe, rozwiązania prawne, podatkowe, IT, zakupowe).

Wymogi stawiane chętnemu do wejścia we franczyzę są naprawdę niewielkie. Wszystkiego firma jest w stanie nauczyć. Podstawowy wymóg to wkład finansowy, z czego większość to środki na urządzenie i adaptację lokalu, które są zależne od miasta, położenia w jego centrum lub na obrzeżach i powierzchni pomieszczeń. Mile widziane jest doświadczenie zawodowe w gastronomii, ale nie jest to warunek obligatoryjny. Ważniejszy jest pewien dryg do biznesu, więc przede wszystkim brane jest pod uwagę doświadczenie zawodowe w ogóle we własnym biznesie – nieistotne w jakiej branży. Ponadto franczyzodawca na pewno zwróci uwagę na osobiste zaangażowanie i chęć do pracy. A więc przede wszystkim znaczenie ma przedsiębiorczość, inicjatywa i umiejętność organizowania pracy sobie i innym.

Zaletą nad innymi franczyzami jest to, że mamy do wyboru w zasadzie 3 różne lokale, których właścicielem jest Sfinks. Każdy z nich reprezentuje inny styl kulinarny i ma różną renomę (co nie znaczy, że gorszą). Na pewno najbardziej znany, o czym wcześniej wspomniano, jest Sphinx. Zdecyduj sam, którą z restauracji będziesz rozwijać pod swoimi skrzydłami. Wejdź we franczyzę ze Sfinks Polska S.A. już dziś!

Ocena Franczyzy Sphinx

  • Koszt inwestycji: 3/5 – minimum 150 tys. PLN, średnio 300 tys. PLN w zależy od wielkości i miejsca lokalu
  • Koszt franczyzy: 3/5 – średni, minimum 300 tys. PLN (próg został obniżony z 500 tys. PLN)
  • Planowane przychody: 3/5 – 5 – 25 tyś PLN
  • Rozpoznawalność marki, a konkurencja: 4/5 – marka rozpoznawalna, ale raczej w dużych miastach, dzięki nowemu modelowi franczyzy Sfinks ma dotrzeć do miast o liczbie mieszkańców 50-60 tys.
  • Warunki współpracy: 5/5 – aranżacja lokalu (m.in. charakterystyczne tykwy), nie jest wymagane doświadczenie w gastronomii, pełny pakiet szkoleń