subway franczyzaCzy gotowanie może być pasją? Okazuje się, że tak i to całkiem dochodową. Świadczyć o tym może rosnąca popularność programów kulinarnych, które mnożą się niczym grzyby po deszczu. Wymienić można co najmniej kilka: „MasterChef” (TVN), „Kuchenne rewolucje” (TVN), „Ugotowani” (TVN), „Top Chef” (Polsat) czy „Sąsiad na widelcu” (TVP 1). Ponadto zainteresowania kulinaryjne zostają coraz częściej dostrzeżone w innych dziedzinach niż samo gotowanie. W konkursie na Blog Roku 2012 główną nagrodę zdobył blog www.frommovietothekitchen.blogspot.com prowadzony przez Paulinę Wnuk. Istotą strony jest wyciąganie ze znanych filmów i seriali przepisów kulinarnych na zasadzie: jak to zostało zrobione? Jest to pierwszy polski blog kulinarno-filmowy w całości poświęcony przepisom kuchennym. Nagroda za prowadzenie strony związanej z jedzeniem jasno pokazuje, że moda może stać się wkrótce pewnego rodzaju trendem, a nie tylko chwilowym zjawiskiem społecznym.

Franczyza Subway

franczyza subwayFranczyza staje się ostatnio jednym z najpopularniejszych sposobów na własny biznes. Polega ona na realizowaniu działalności gospodarczej pod szyldem znanej marki. W ten sposób franczyzobiorca (przedsiębiorca wchodzący we franczyzę ze znaną i renomowaną firmą) zyskuje logo i prestiż, bez konieczności prowadzenia szeroko zakrojonych działań marketingowych (działania takie są możliwe, ale wymaga się ich raczej lokalnie – całościowo dba o nie firma, która udziela franczyzy). O wiele spraw nie trzeba się martwić, nie trzeba nawet specjalnie zabiegać o nowych klientów, gdyż jako osoby rozpoznające markę sami pojawią w lokalu. Im bardziej marka jest popularna, tym więcej klientów można się spodziewać i to już od pierwszego dnia działalności lokalu. W Polsce we franchisingu od kilku lat przoduje McDonald’s. Zaraz po nim pojawiają się znane sieci pizzeri (Telepizza, Da Grasso) czy piekarnie Fornetti. Pokazuje to jasno, że prym we franczyzie wiedzie gastronomia.

Ale już na świecie amerykański Subway jest bardziej znany i ceniony. W rankingu „Entrepeneur” („Przedsiębiorca” – prestiżowy magazyn biznesowy) w 2010 roku zdobył 1. miejsce, wyprzedzając McDonald’s czy 7-Eleven Inc. (McDonald’s to jedyna firma poza Subway’em uwzględniona w pierwszej 10-tce listy, która działa w Polsce). Pozycję tę zdobył po raz 17-sty w ciągu 23 lat działalności w branży. Ranking obejmuje 500 najlepszych sieci franczyzowych na świecie. Najważniejsze kryteria, według których oceniano firmy, to kondycja finansowa, ale także wielkość przedsiębiorstwa i skala, na jaką ono działa, a ponadto: wskaźniki wzrostu, koszty przystąpienia do sieci i liczba bankrutujących franczyzobiorców.

Subway to sieć restauracji oferujących wykwintne kanapki, przygotowywane od 1965 roku. Tym, co odróżnia ją od reszty lokali serwujących „na szybko” to skupienie się na zdrowym jedzeniu. I jak widać, to działa, bo idea przyrządzania smacznych kanapek ze świeżych produktów, które klient komponuje sam z pomocą wtajemniczonego w zalety poszczególnych składników Artysty Kanapkowego (pierwsze, co musi zrobić klient odwiedzający restaurację to wybór pieczywa, na którym Artysta Sandwiczowy przygotuje dla niego kanapkę, potem wybiera wielkość sandwicza i pozostałe elementy), chwyciła.

Subway Franczyza Koszt

subway franczyza opinieSubway franczyza gwarantuje każdemu franczyzobiorcy pomoc w doborze dogodnej lokalizacji, negocjacjach z najemcą lokalu czy projektowaniu restauracji. W dalszej kolejności wspomaga proces dostaw przez udostępnienie bazy danych zaufanych producentów i dostawców. Ważnym elementem są szkolenia w Uniwersytecie SUBWAY®. Służy to lepszej koordynacji i podwyższeniu jakości oferowanych usług. Należy przecież pamiętać, że franczyza to umowa obopólnych korzyści. My działamy pod marką, zdobywając całą potrzebną w pracy wiedzę (know-how), w zamian rozbudowując obszar zasięgu działania firmy macierzystej. W ten sposób obie strony uzyskują korzyść.
Oferta szkoleń prezentuje się bardzo atrakcyjnie na tle innych sieci franczyzowych. Subway zapewnia bowiem 2-tygodniowy program szkoleniowy za granicą w jednym z poniższych ośrodków:

  • Milford (USA – stan Connecticut, szkolenie odbywa się po angielsku),
  • Miami (USA – stan Floryda, szkolenie odbywa się po hiszpańsku),
  • Australia (po angielsku),
  • Niemcy (po niemiecku).

Jest to zatem okazja do wymiany międzykulturowej, stworzenia sieci międzynarodowych kontaktów i podszkolenia języka.

Subway Franczyza Opinie

Koszt subway franczyza to minimum 7,5 tys. euro (ok. 31 tys. zł). Jest to koszt jednorazowej pierwszej opłaty licencyjnej. Każda kolejna kosztuje już tylko 3,75 tys. euro. Do tego dochodzą koszty wynajmu oraz adaptacji lokalu, który powinien mieć min. 60 m^2 (zaleca się 80-120 m^2). Opłaty mogą się wahać w zależności od miejscowości i bliskości do centrum (może to być 100-350 tys. zł). Jeśli chodzi o miasto, najlepiej otworzyć nowy Subway w mieście powyżej 100 tys. mieszkańców. Dobrą i bardzo popularną lokalizacją są galerie handlowe.

Plany Subway’a na najbliższą przyszłość wyglądają tak, że firma do końca 2015 roku zamierza posiadać co najmniej 150 barów (obecnie w Polsce jest ich prawie 100). Liczba lokali stale wzrasta. W 2012 roku był to 38 proc. wzrost.

Ocena Franczyzy Subway

  • Koszt inwestycji: 3/5 – minimum 100 tys. PLN w zależności od lokalizacji lokalu
  • Koszt franczyzy: 3/5 – średni, minimum 31 tys. PLN
  • Planowane przychody: 3/5 – 3 – 15 tyś PLN
  • Rozpoznawalność marki, a konkurencja: 3/5 – marka średnio rozpoznawalna, raczej tylko w duzych miastach, w galeriach handlowych
  • Warunki współpracy: 4/5 – szkolenia w Uniwersytecie SUBWAY®, Subway zapewnia 2-tygodniowy program szkoleniowy za granicą w jednym z czterech ośrodków.